Εφημερίδα Ελευθεροτυπία 15/1/2014

 

Σολίστ του μπουζουκιού με πιάνο και γαλλικά

Συνέντευξη με την ΑΡΓΥΡΩ ΚΕΡΑΜΙΔΑ

 

">Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Από μικρή είχε μεγάλη αγάπη στη μουσική. Ηταν η παρέα της και το παιχνίδι της. Αφού πειραματίστηκε, λοιπόν, με πολλά και διάφορα όργανα και παράλληλα με σπουδές ευρωπαϊκής κλασικής μουσικής και πιάνου -έχει και δίπλωμα σύνθεσης-, την κέρδισε τελικά το μπουζούκι.

eikona01

 

 

Ρεμπέτικη κομπανία το 1933 στο Καραϊσκάκη. Με το μπουζούκι, αριστερά, ο Μάρκος Βαμβακάρης, στο κέντρο με την κιθάρα ο Γιώργος Μπάτης «Ο πρόγονος του μπουζουκιού, η πανδουρίδα, στην αρχαία Ελλάδα παιζόταν από γυναίκες, μάλιστα απεικόνιση μούσας να παίζει πανδουρίδα σώζεται και σε αρχαιολογικά ευρήματα». Μας μιλά η δεξιοτέχνις του μπουζουκιού Αργυρώ Κεραμιδά

* Γιατί όχι πιάνο;

«Σολιστικά με κέρδισε το μπουζούκι γιατί έχει ταυτότητα και ηχόχρωμα μοναδικά ελληνικό. Για τις δυνατότητές του, τον ιδιαίτερο ήχο του, το ρεπερτόριο. Μου αρέσει όμως και το πιάνο, το 'χω σπουδάσει. Μάλιστα πρόσφατα, έπαιξα και ηχογράφησα το μέρος του πιάνου, ουσιαστικά συνοδεύοντας τον εαυτό μου, παίζοντας από πάνω και το μπουζούκι, στο Ιδρυμα Κακογιάννη».

* Βορειοελαδίτισσα;

«Σερραία, από τόπο με πλούσιες γεωφυσικές ομορφιές και μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά και δραστηριότητα. Ζω μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης».

* Ο δάσκαλός σας;

«Ο μεγάλος Γιάννης Παλαιολόγου. Μας λείπουν τα ταξίμια του και η δεξιοτεχνική πενιά του. Ηταν πολύ γεναιόδωρος μαζί μου, πάντα. Συνάμα και απαιτητικός».

* Ο Μανώλης Χιώτης;

«Μαγικός. Εχω επηρεαστεί από τον αξιοθαύμαστο μουσικό του κόσμο. Θα 'θελα πολύ να τον είχα γνωρίσει. Καθοριστικός μεταρρυθμιστής. Εκτός από την προσθήκη της τέταρτης χορδής και την αλλαγή χορδίσματος, εισήγαγε και καθιέρωσε τον ηλεκτρικό ήχο στο μπουζούκι, διαχώρισε τον σολίστ και τον τραγουδιστή από την ορχήστρα, διάνθισε τις συνθέσεις του με πνευστά, κρουστά, ιδιόφωνα και έκανε εξαιρετική εναρμόνιση και ενορχήστρωση στις μελωδίες του. Γενικά διφωνίες, συγχορδίες, glissandi, groupetti, καλλωπισμοί βρήκαν τον εκτελεστή που τα απογείωσε».

* «Οι Επόμενοι»;

«Αυτό το μουσικό σχήμα είναι ιδέα. Είναι το σωματείο για τη διάδοση, διάσωση και προβολή του μπουζουκιού. Είμαι από τα πιο παλιά μέλη».

* Διδάσκετε σε σχολεία;

«Αρκετά χρόνια, όπως και σε ωδεία. Χαίρομαι όταν βλέπω νέα παιδιά και μάλιστα κορίτσια να παίζουν παραδοσιακά όργανα και μπουζούκι. Καλούν τους καθηγητές στα μέσα της χρονιάς ή σε ανύποπτο χρόνο να διδάξουν, με αποτέλεσμα εκατοντάδες ώρες διδασκαλίας να χάνονται, από την άλλη οι καθηγητές να μην μπορούν να έχουν ένα προγραμματισμό στη ζωή τους. Στα ωδεία δε, δεν έχει κατοχυρωθεί ακόμη δίπλωμα για το μπουζούκι, όπως έχει, π.χ., το πιάνο. Αλλά ακόμη και αυτό να συμβεί, τα ωδεία παραμένουν αδιαβάθμητα. Δεν γίνεται με δώδεκα χρόνια σπουδών, να είναι κανείς αδιαβάθμητος.... Στο εξωτερικό, τόσα χρόνια σπουδών έχουν καλύτερη τύχη».

* Στο Ιδρυμα Κακογιάννη τι παρουσιάσατε;

«Το metaplasis. Πρώτη φορά γίνεται μια τέτοια σύνθεση για μπουζούκι. Πρόκειται για ένα θέμα και παραλλαγές για πιάνο, μπουζούκι, που εξελίσσεται σε ένα καθαρά ατονικό έργο, σύγχρονης σειραϊκής γραφής, με κλάστερς, κ.ά. μινιμαλιστικής λογικής. Επίσης, πριν από λίγους μήνες, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, παρουσίασα κάποιες μεταγραφές μου σε κλασικά έργα. Για επόμενα νέα μου, μείνατε συντονισμένοι στο www.argyrokeramida.gr, τα καλύτερα έρχονται».

eikona02